Regulamente

 

Regulamente de Joc

Bila 9

Bila 9 se joaca cu noua bile obiect numerotate de la 1 la 9 si bila alba. Bilele se joaca in ordine ascendenta. Jucatorul care introduce legal bila 9 castiga jocul.

1 Alegerea spargatorului

Jucatorul care castiga spargerea decide cine va sparge in primul joc. (Vezi 1.2 Loviturile de stabilire a ordinii de joc ) Formatul standard este spargerea alternativa, dar vezi si Reglementarea 15, Lovituri de spargere consecutive.

2 Aranjarea bilelor

Bilele obiect sunt aranjate cat mai strans posibil în formă de romb , cu bila 1 în vârful rombului şi pe punctul de fund , bila 9 în centrul rombului. Celelalte bile se aseaza la intamplare , fara a folosi scheme intentionate. ( Vezi Reglementarea 4, Aranjarea/Baterea Bilelor )

3 Lovitura de spargere

Urmatoarele reguli se aplica la lovitura de spargere :

(a) bila alba este in mana in spatele liniei de cap; si

(b) daca nici o bila nu este introdusa, cel putin 4 bile trebuie trimise in una sau mai multe mante, sau lovitura este considerata fault. (Vezi Reglementarea 17, Cerinte pentru spargere)

4 A doua lovitura a jocului  – Push Out

Daca nici un fault nu a fost comis la spargere, tragatorul poate juca un ’’push out’’. El trebuie sa isi faca cunoscuta intentia arbitrului, si apoi regulile  6.2 Prima bila intai si 6.3 Nici o manta dupa contact sunt suspendate pentru aceasta lovitura. Daca nici un fault nu este comis la un push out, celalalt jucator decide cine va  trage in continuare.

5Continuarea jocului

Daca tragatorul introduce legal o bila anuntata (in afara PushOut, vezi 2.4 A doua lovitura a jocului – Push Out), ramane la masa pentru urmatoarea lovitura. Daca tragatorul introduce legal bila 9 anuntata la orice lovitura (cu exceptia “pushout”), castiga jocul. Daca tragatorul nu reuseste sa introduca o bila sau comite fault, celalalt jucator vine la masa, si daca nici un fault nu a fost comis, el trebuie sa joace din pozitia lasata de celalalt jucator.

6 Repozitionarea bilelor

Daca bila 9 este introdusa in urma unui fault sau push out, sau trimisa in afara mesei, este repozitionata. ( Vezi  1.4 Repozitionarea bilelor ). Nici o alta bila nu se repozitioneaza.

7 Faulturi standard

Daca tragatorul comite un fault, oponentul sau vine la masa. Bila alba este in mana, si jucatorul care vine la masa o poate plasa oriunde pe suprafata de joc. (Vezi 1.5 Bila alba in mana). Urmatoarele sunt faulturi standard la bila 9 :

6.1 Bila Alba Introdusa sau trimisa in afara mesei

6.2 Bila gresita intai   Prima bila obiect contactata de bila alba la fiecare lovitura trebuie sa fie cea mai mica numerotata bila de pe masa.

6.3 Nici o manta dupa contact

6.4 Nici un picior pe podea

6.5 Bile sarite de pe masa Singura bila sarita care se repozitioneaza este bila 9.

6.6 Bila atinsa

6.7 Lovitura dubla/bile inghetate

6.8 Lovitura condusa

6.9 Bile in miscare

6.10 Pozitionare gresita a bilei albe

6.12 Tacul pe masa

6.13 Jocul in afara randului

6.15 Joc Incet

8 Faulturi grave

Pentru 6.14 Trei faulturi consecutive, penalitatea este pierderea jocului curent. Pentru 6.16 Comportament nesportiv, arbitrul va selecta o penalitate adecvata gravitatii faultului.

9 Remiza

Daca o remiza intervine, spargatorul initial va sparge din nou (vezi 1.12 Remiza ).

Bila 8

Bila 8 se joaca cu 15 bile obiect si bila alba. Grupul tragatorului de 7 bile ( de la 1 la 7 sau de la 9 la 15) trebuie sa fie eliminat inainte ca acesta sa incerce introducerea bilei 8 pentru a castiga.  Loviturile se anunta.

1 Alegerea spargatorului

Jucatorul care castiga spargerea decide cine va sparge in primul joc. (Vezi 1.2 Loviturile de stabilire a ordinii de joc ) Formatul standard este spargerea alternativa, dar vezi si Reglementarea 15, Lovituri de spargere consecutive.

2 Aranjarea bilelor

Cele 15 bile sunt aranjate cat mai strans in triunghi, cu bila din varf pe punctul de spate si bila 8 asezata imediat sub ea. Cate o bila din fiecare grup de bile se vor aranja in cele 2 colturi inferioare ale triunghiului. Celelalte bile se aseaza la intamplare , fara a folosi scheme intentionate.

3 Lovitura de spargere

Urmatoarele reguli se aplica la lovitura de spargere :

(a)    bila alba este in mana in spatele liniei de cap

(b)   Nici o bila nu se anunta, si bila alba nu trebuie sa loveasca intai o anumita bila.

(c)    Daca spargatorul introduce o bila si nu comite fault, ramane la masa, si masa ramane deschisa. ( Vezi 3.4 Masa deschisa/Alegerea grupului de bile )

(d)   daca nici o bila nu este introdusa, cel putin 4 bile trebuie trimise in una sau mai multe mante, sau lovitura este spargere ilegala, si jucatorul care vine la masa are optiunea sa :

(1)   accepte masa din pozitia in care a ramas, sau

(2)   sa sparga din nou, sau

(3)   sa il lase pe oponent sa  sparga din nou

(e)    Introducerea bilei 8 la o spargere legala nu este fault. Daca bila 8 este introdusa, spargatorul are optiunea sa :

(1)  repozitioneze bila 8 si sa accepte masa din pozitia in care a ramas, sau

(2)  sa sparga din nou

(f)    Daca spargatorul introduce bila 8 si bila alba ( vezi definitia 8.6 Scratch ), oponentul are optiunea sa :

(1)  repozitioneze bila 8 si sa continue cu bila alba in mana in spatele linei de cap, sau

(2)  sa sparga din nou

(g)   Daca orice bila obiect este trimisa in afara mesei, este fault; aceste bile raman in afara jocului ( cu exceptia bilei 8 care se repozitioneaza ) ; jucatorul care vine la masa are optiunea sa :

(1)   accepte masa din pozitia in care a ramas, sau

(2)   sa aiba bila alba in mana in spatele liniei de cap

(h)   Daca spargatorul comite un fault nelistat mai sus, jucatorul care vine la masa are optiunea sa :

(1) accepte masa din pozitia in care a ramas, sau

(2) sa aiba bila alba in mana in spatele liniei de cap

4 Masa deschisa/Alegerea grupurilor de bile

Inainte ca grupurile sa fie alese, masa se cheama ” deschisa ”, si inainte de fiecare lovitura, tragatorul trebuie sa anunte bila vizata. Daca tragatorul introduce legal bila anuntata, grupul din care face parte aceasta devine al sau, iar celalalt grup este atribuit oponentului. Daca nu reuseste sa introduca legal bila anuntata, masa ramane deschisa si celalat jucator vine la masa. Atunci cand masa este „deschisa”, orice bila obiect poate fi lovita prima, cu exceptia bilei 8.

5 Continuarea jocului

Tragatorul ramane la masa atat timp cat introduce legal bile anuntate, sau castiga jocul prin introducerea bilei 8.

6 Lovituri care necesita anuntarea Shots Required to Be Called

La fiecare lovitura cu exceptia spargerii, loviturile trebuie anuntate, asa cum este explicat la 1.6 Lovitura anuntata. Bila 8 poate fi anuntata doar dupa lovitura la care grupul tragatorului a fost eliminat de pe masa. Tragatorul poate anunta si „siguranta”, caz in care oponentul  intra in joc la sfarsitul loviturii si orice bila obiect introdusa lao siguranta ramane introdusa ( Vezi

8.17 Lovitura de siguranta)

7 Repozitionarea bilelor

Daca bila 8 este introdusa sau trimisa in afara mesei la spargere, ea va fi repozitionata sau bilele vor fi rearanjate. (Vezi 3.3 Lovitura de spargere and 1.4 Repozitionarea bilelor.) Nici o alte bila nu se repozitioneaza vreodata.

8 Pierderea jocului

Tragatorul pierde jocul daca :

(a) comite fault la introducerea bilei 8;

(b) introduce bila 8 inainte de eliminarea grupului sau ;

(c) introduce bila 8 in alt buzunar decat cel anuntat; sau

(d) trimite bila 8 in afara mesei.

Acestea nu se aplica loviturii de spargere (Vezi 3.3 Lovitura de spargere)

9 Faulturi standard

Daca tragatorul comite un fault, oponentul sau vine la masa. Bila alba este in mana, si jucatorul care vine la masa o poate plasa oriunde pe suprafata de joc. (Vezi 1.5 Bila alba in mana). Urmatoarele sunt faulturi standard la bila 8 :

6.1 Bila Alba Introdusa sau trimisa in afara mesei

6.2 Bila gresita intai   Prima bila obiect contactata de bila alba la fiecare lovitura trebuie sa apartina grupului tragatorului, cu exceptia situatiei in care masa este deschisa. ( Vezi 3.4 Masa deschisa/Alegerea grupului de bile )

6.3 Nici o manta dupa contact

6.4 Nici un picior pe podea

6.5 Bile sarite de pe masa (vezi 3.7 Repozitionarea bilelor)

6.6 Bila atinsa

6.7 Lovitura dubla/bile inghetate

6.8 Lovitura condusa

6.9 Bile in miscare

6.10 Pozitionare gresita a bilei albe

6.11 Joc gresit din spatele liniei de cap

6.12 Tacul pe masa

6.13 Jocul in afara randului

6.15 Joc Incet

10 Faulturi grave

Pentru faulturile listate la 3.8 Pierderea jocului penalitatea este pierderea jocului curent. Pentru 6.16 Comportament nesportiv, arbitrul va selecta o penalitate adecvata gravitatii faultului.

11 Remiza

Daca o remiza intervine, spargatorul initial va sparge din nou (vezi 1.12 Remiza )